تب

نه گفتن ساده نیست. آن هم وقتی خود ما و دیگران، تمام زندگی‌مان را صرف بهبود مهارت بله گرفتن کرده‌ایم و می‌کنیم. ما در ارتباطات و مذاکره‌ها، معمولاً در پی آن هستیم که از طرف مقابل پاسخ مثبت دریافت کنیم.اما کسانی که تجربه زیادی در مذاکره‌ دارند، می‌دانند که  دست‌یابی به پاسخ مثبت طرف مقابل، تنها یک رو از سکه مذاکره‌ است. روی دیگر سکه، توانایی نه گفتن و به عبارتی پاسخ مثبت ندادن به خواسته‌های طرف مقابل است. خواسته‌هایی که ممکن است منطقی یا اخلاقی نباشند و یا اینکه منطقی و اخلاقی هستند، اما برآورده کردن آنها از عهده ما خارج است.بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع در این جلسه طی فعالیت هایی شامل موقعیت های فرضی و هفت راه ساده برای نه گفتن و اجرای بازی و نمایش به آموزش این مهارت پرداخته شد و دانش آموزان اهمیت روشهای قاطعانه و درست و به جا درمهارت نه گفتن را بیشتر درک نمودند.

در این جلسه که با هدف آموزش مهارت جرات مندی بود ، داستان علی عنوان شد و دانش آموزان به سوالات محتوایی پاسخ دادند و به تبادل نظر پرداختند و تجربیات خویش را بصورت داوطلبانه طرح نمودند سپس  بازی جرات مندی را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که : يكي از مهارت‌هاي مهم زندگي، مهارت «نه» گفتن است. هر انساني مي‌تواند با آموختن و گسترش آن به مرور زمان به‌راحتي به ديگران پاسخ منفي بدهد. كسي كه اين مهارت را مي‌آموزد به‌راحتي مي‌تواند كارهايي را كه دوست ندارد رد كند و بسيار مؤدبانه در مقابل خواسته‌هاي غير منطقي اطرافيان، پاسخ منفي داده و از استرس، نگراني وخشم ناشي از پذيرش اجباري درخواست‌هاي اطرافيان در امان بماند.

در این جلسه که آخرین جلسه در باره شناخت ، مدیریت و کنترل استرس و اظطراب بود ، دانش آموزان به تمرین  گامهای ، 1) آموزش فردی  2) تفکر همه یا هیچ  3) توجه به واقعیت نه احساس 4) چقدر این اتفاق وحشتناک خواهد بود 5) اشتغالات ذهنی ، افکار منفی را زیاد می کند 6) بودن در لحضه اکنون ، پرداختند و ایفای نقش نمودند و به نتایج مطلوبی در باره کنترل احساسات ناخوشایند رسیدند.

پیرو جلسه گذشته ، در این جلسه ابتدا دانش آموزان به علائم ظاهری اضطراب در خویش اشاره نمودند سپس درطی فعالیت اضطراب سنج ، موقعیت های اضطرابی خویش را ثبت نمودند و در گام نهایی به تمرین روشهای آرام سازی در اضطراب پرداختند و احساس خویش را بیان نمودند و به شناخت بیشتری از احساسات منفی و کنترل قدم به قدم آنها پرداختند.

همه ما انسانها اضطراب را تجربه کرده ايم . بعضي رويدادهاي زندگي به ما اين باور را مي دهند که در وضعيت خطرناکي هستيم . در اين شرايط اضطراب واکنشي طبيعي است . چون کار اضطراب ، بسيج کردن نيروي دفاعي بدن است و به ما هشدار ميدهد که گوش بزنگ باشيم وخود را از خطر حفظ کنيم . هنگامي که اين ارزيابي اوليه ما از خطر نزديک به وقوع آن ، واقع بينانه و درست باشد ، در اين وضعيت ضرورت دارد که ما به دنبال يافتن پاسخ مقابله اي مناسب باشيم . بنابراين درمي يابيم که داشتن اضطراب اشکالي ندارد بلکه در طول فرايند مقابله به ما انرژي و نيرو هم مي دهد تا بتوانيم از پس آن موقعيت دشوار برآئيم . اضطراب زماني ناخوشايند است که ارزيابي اوليه از رويدادهاي زندگي درست و واقع بينانه نباشد . وقتي بدون دليل موجه ناراحت و تنيده هستيد داشتن اضطراب نگران کننده است .به دلیل اهمیت این موضوع در این جلسه دانش آموزان به تماشای انیمیشن و کار گروهی و تمرین فردی درباره شناخت مغر مظطرب و هوشمند پرداختند و لیست نگرانی های خویش را نوشته و راهبردهای صحیح را شناسایی و تمرین نمودند.

 

 

در مغز افراد مظطرب اتفاقات مبالغه آمیزو غیر واقع بینانه استدر مغز افراد مظطرب اندیشه ها گیر می کند و در مغز غیر مظطرب اندیشه ها عبور می کند.آنها یاد می گیرند که نگرانی های خود را پردازش کنند و آنها را تحت کنترل در آورند. بنابراین در این جلسه دانش آموزان با یاد آوری موقعیت هایی که دچار استرس و اظطراب شده اند بصورت گروهی ، به حل این موقعیت ها از دو سبک : راه هوشمند و راه نگرانی ، پرداختند و به این نتیجه رسیدند که با فرار کردن از ترسها و نگرانی ها بر شدت آنها افزوده خواهد شد بنابراین با نزدیک شدن به منبع اظطراب و تقسیم آن به بخش های کوچک می توان وجود مسئله را در زندگی امری عادی و طبیعی ببینیم و با آرامش آن را حل نماییم.

نگرانی فکری است که ما را ناراحت می کند و با عث می شود که احساسات بدی درون خودمان داشته باشیم . نگرانی می تواند علت بسیاری از این احساسات ناخوشایند در ما باشد. بنابراین در این جلسه دانش آموزان به شناسایی موقعیت هایی که در آن اظطراب و نگرانی را تجربه ، میزان اظطراب و در نهایت به واقعی بودن یا نبودن آن موقعیت از دیدگاه خویش پرداختند و به خودآگاهی و واقعیت اندیشی پرداختند . در گام بعدی با مشورت و همفکری دوستان خویش موقعیت های اظطراب انگیز را جدا نمودند و به نتایج مطلوبی رسیدند.

پیرو جلسات گذشته که در رابطه با اضطراب و راههای مدیریت این هیجان بود در این جلسه به جهت شناسایی بهتر استرس و اظطراب در موقعیت هایی زندگی ابتدا داستان پارسا  که چگونه در شرایط مختلف دچار این نگرانی ها و حملات جسمی می شد نقل شد ، سپس انیمیشی درباره نگرانی نمایش داده و دانش آموزان به سوالات محتوایی پاسخ دادند و به بحث و تبادل نظر پرداختند و در گام آخر شرایط اظطراب زایی که خود تجربه نموده اند را به دوستان خویش عنوان نموده و به خود آگاهی بیشتری رسیدند.