آشنایی با درس مهارت و آموزش قوانین به کودکان

جلسه اول 95/7/8

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :قول دادم به خودم 

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

  آموزش کودکان در سالهای اولیه زندگی از اهمیت خاصی بر خوردار است . عادات ،طرز تفکر ،عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می کند ،اساس موفقیت و یا شکست اورا در دوره های بعدی زندگی تشکیل می دهد و توانمندی های رفتار و ویژگی های شخصیتی بزرگسالان تحت تاثیر رویدادهایی است که در دوران کودکی برای آنها اتفاق افتاده است. آموزش نظم به کودکان بسیار مهم و اساسی است زیرا به آنها می آموزد تا رفتارهای خود را کنترل کنند . نظم در واقع تعیین محدوده ها و اصلاح رفتارهای نادرست است ،همچنین نظم به کودکان می آموزد چگونه در مورد خودشان احساس بهتری داشته  باشند نظم مقوله ای است که باید در طول زندگی آموزش داده شود دراین جلسه در راستای هدف خود نظم بخشی شعری تحت عنوان قول دادم به خودم برای دانش آموزان خوانده شد و در نهایت از آنها خواسته شد از شعری که یاد گرفتند نقاشی بکشند.  

 

جلسه دوم 95/07/15

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :بوسه جادویی15/7/95

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

 دوران کودکی  دوران زیر سازی ، پی گذاری  و ریشه دوانی و جود آدمی است. تناوری و ثمر بخشی نهال  و جود آدمی  در آینده ،بستگی به همین ریشه ها در کودکی دارد. کودک از همان ابتدا خواسته یا نا خواسته در راستای این تناوری در تلاش و تکاپوست . حس کنحکاوی ،سرجشمه ظرح تمام معماهای بزگ زندگی اوست . این حس عحیب او را به تفکر و پرسش و معما گری می کشاند . پرسش پیرامون خود ،والدین ،دوستان ،درختان ، دنیا  و ....... گویا او کمشده ای دارد که با طرح سوالات و بیان تفکرات درونی اش می خواهد آن را بیابد و هر جه جلوتر می رود ،دریای مواج سو الاتش ، پر تلاطم تر و عمیق تر می گردد  طرح سوالات کودکان بیانگر این است که آنها قدم در راه عقلانیت تفکر و جستجو گری گذاشته اند و گویی می خواهند قراری بر دل بی قرار خود بیابند .قصه گفتن برای کودکان  دل انگیز ترین. هیجان انگیز ترین وسیله یاد دادن است  . قصه گفتن از جمله ابزار های موثر برای آموزش های غیر مستقیم است و طی آن ،کودکان بادرک و احساس و تفکر خود یادگیری های عمیق و ژرف می کنند در این جلسه در راستای هدف خود شناسی قصه ای تحت عنوان بوسه جادویی برای دانش آموزان گفته شد و بعد از اتمام قصه سوالاتی به همین منظور پرسیده شد.

 

جلسه سوم 95/07/22

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

اين جلسه به علت عزاداري محرم تشكيل نشد.

 

جلسه چهارم  95/07/29

به نام خداوند جان و خرد

عنوان: انتخاب دوست

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

دوستی یک پدیده اجتماعی در عالم انسانی است .کود ک یک موجود اجتماعی است احتیاج به انس و الفت دارد ونیازمند همبازی است یکی از نیازهای طبیعی کودک مجالست و موانست با  معاشران است بچه ها از طریق معاشرت با بچه های دیگر با مسائل زندگی آشنا می شوند روابط دوستانه یکی از مقوله های متدوال در دوران دبستان به شمار می رود و این نوع دوستی ممکن است شکل های مختلفی داشته باشد باید مانند هم کلاسی ها ،دوستان همچنین یکدیگر را در مسیری به عزت نفس و نیز احساس لیاقت در دنیای اجتماعی کمک می نمایند .داشتن دوست خوب یکی از عوامل مهمی است که بر سلامت روانی کودک تاثیر می گذارد .دوستی عامل مهمی برای سلامت و بهداشت روانی کودک است . در سنین دبستان و پیش دبستان ک.دکان علاقع مند به برقراری ارتباط با همسالانی هستند که شاد و زیبا باشند . مهارت های دوست یابی هم از جمله مهارت هایی است که باید از همان دوران کودکی آموخته می شود تا جایگاه خود را در زندگی پیدا کند .دوستی باعث می شود فرایند اجتماعی شدن کودکان رشد ویژگی ،آنها بتوانند رفتار دیگران را پیش بینی کرده رفتار خود را کنترل و نظم دهند که برخی از آنها عبارتند از :1.آموزش مقررات

2.ایجاد تفاهم با دیگران

3.تقویت احساس خود ارزشمندی

4.پیشرفت در مهارت ها

هدف از این جلسه آموزش ارتباط دوستی به کودکان بود به همین منطور در قالب طرح سوال و بارش فکری سعی کردیم که دانش آموزان  را با مفهوم دوستی و ارتباط آشنا نماییم و از آنها خواسته شد از خودشان و بهترین دوستشان نقاشی بکشند.

جلسه  پنجم 95/08/05

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :من می توانم شاد زندگی کنم  

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

خودشناسی همانطور که از اسمش پیدا ست،به معنی شناخت خود است این شناخت تا چه محدوده ای است و منظور از شناخت خود به طور واضح چیست .خودشناسی یکی از ملزومات زندگی است چرا که وقتی ما خود را نشناسیم نمی توانیم زندگی سالم داشته باشیم تا نقاط قوت و ضعف خود را به طور دقیق نشناسیم ،نمی توانیم در جهت تقویت یا حذف آنها دست به کار شویم ،خود شناسی از همان بدو تولد آغاز می شود . خودشناسی به معنی این است که ما از خود یک شناخت عمیق و واقعی داشته باشیم شناختی که از دید اطرافیان نسبت به ما دقبق تر باشد محدوده این شناخت از جسم است تا روح و ذهن کسی که به خود شناسی کامل رسیده باشد می تواند تمام خصوصیات رفتاری ،جسمانی و شخصیتی خود را بگوید و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند یکی از راههای موثر برای آموزش خودشناسی سوال پرسیدن از کودکان است . بچه هایی که بتوانند احساسات و عواطف درونشان را بشناسند ،می توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند.شادی کودکان م.جب تقویت روحیه ، انگیزه ،عزت نفس و پایداری آنها می شود کودکان موفق کودکان شادند و کودکان شاد کودکان موفقند . احساسات و هیجانات امروزه نقش با ارزشی را در زندگی ما بازی می کنند .زندگی به وسیله آنها روح پیدا می کند و تمامی تحرکات و فعالینهای روزمره ما از آنها سر چشمه می گیرد ارتباط ما با دیگران بر اساس احساسات و هیجانات ما شکل می گیرد و تمامی انرژی حرکتی و توانمندی های ما حول محور آنها می چرخد. هیجانات و احساس های مثبت مثل شادی ،محبت ،عشق و.....در این جلسه در قالب فعالیت نقاشی ،طرح سوال و شعر سعی نمودیم دانش آموزان را با مفهوم شادی آشنا نماییم به همین منظور ابتدا شعری تحت عنوان شادی برای دانش آموزان خوانده شد و از آنهاپرسیده شد که چه فعالیتهایی شما را شاد می کند از آنچه که شما را خوشحال می کند نقاشی بکشید.

جلسه ششم 95/08/12

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :من می توانم

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

شادمانی ویژگی ارزشمندی است که توسعه و گسترش آن در شخصیت امسان از دوران کودکی شروع می شود .مساله اعتماد به نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی قدرت تصمیم گیری و ابتکار و خلاقیت و نوآوری ،سلامت فکر و بهداشت روانی ،رابطه مستقیمی با میزان و چگونگی عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد.اعتماد به نفس مناسب سلاح ،کودک در برابر چالش های دنیاست .کودکانی که احساس خوبی درموردخود دارند راحت تر می توانند با مشکلات محیط اطراف و فشارهای موجود در جهان مقابله کنند،آنها تمایل بیشتری به شادی و لذت از زندگی دارند.در این جلسه در راستای هدف اعتماد به نفس در قالب فعالیت رنگ آمیزی و طرح سوال سعی نمودیم دانش آموزان را با این مفهوم آشنا نماییم

چند سال داری ؟به تعداد سالهای عمرت خورشیدها را رنگ کن

بهترین کاری را که آموخته ای نام ببر ؟(بزرگترین خورشید را رنگ کن)

چه کارهایی را می توانی انجام دهی ؟(به همان تعداد خورشیدها را رنگ کن)

چه کارهایی دوست داری انجام بدهی اما نمی توانی؟

 

جلسه هفتم95/08/19

به نام خداوند جان و خرد

عنوان: من رفتارهای خوب را انتخاب می کنم

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

آموزش وتغییر رفتار در کودکان از موضوعات مهم تعلیم و تربیت هست. تغییر در رفتار را می توان به طرق مختلف ایجاد کرد. استفاده از هر روش ،بستگی به موضوع آموزش ،شرایط مختلف  از نظر تحولات مربوط به رشد و توانایی فردی دارد.

مهارتهای اجتماعی از تنوع زیادی برخورداراست .در آموزش این مهارتها هدف این است که به  کودکان در انتخاب رفتارهای پسندیده تر وتغبیر رفتارهای غیر اجتماعی کمک کنیم .

این مهارت ها  را می توان به سه گروه عمده زیر تقسیم کرد:

الف مهارتهای مربوط به شناخت محیط : این مهارتها شامل مواردی از قبیل دانستن نشانی خانه مسکونی ،شناخت محیط اطراف خانه ومرکز پیش دبستانی یا مهد کودک ،مراقبت از محیط ،مشاغل مهم در محیط اطراف ،شناخت نسبت های خوشاوندی ، نحوه رفت و آمد در محیط ،آشنایی بامقر رات محیط اجتماعی، مانند؛ عبور از خیابان و....

 

ب مهارتهای مربوط به شناخت خود : از قبیل پاکیزه نگه داشتن جسم ولباس ، نخوردن آب وغذای آلوده ، شستن دستها قبل وبعد ازخوردن غذا ،نخوردن خوراکیهای مضر ،پرهیز از پر خوری ،توجه به توصیه های پزشک،ومهارتهای ایمنی مانند نگرفتن خوراکی از افراد بیگانه ،اطمینان نکردن به افراد نا شناس ،سوارنشدن در وسایل نقلیه افراد ناشناس و...

 

ج مهارتهای میان فردی :مانند برخورد خوب با د یگران،احترام به والدین وبزرگترها ، همکارای با همسالان ،سلام کردن به هنگام ورود ،خدا حافظی به هنگام جداشدن ، استفاده از کلمات مودبانه ،گوش دادن به سخنان دیگران ، شرکت در بازیها وگفتگوها ، کمک به دیگران ، رعایت نوبت در سخن گفتن ، قطع نکردن حرف دیگران ، فرو خوردن خشم به هنگام آزار دیدن از دیگران ، احترام به دیگران و...

 مفاهیم اجتماعی ،آن دسته از موضوعات دانشی ،رفتاری،نگرشی و ارزشی است که با یاد کیری آنها ،فرایند جامعه پذیری در کودکان آسان میشود. آموزش مفاهیم اجتماعی به کودکان ،با هدف اجتماعی کردن یا جامعه پذیری آنها صورت میگیرد.مقصود از جامعه پذیری،پذیرش اعتقادات ،باورها،هنجارهاوارزشهای مورد قبول جامعه ،کسب توانایی در تطبیق و سازگاری با این هنجارها و تغییرات مطلوب در آنهاست.

تحولات مربوط به رشد اجتماعی در کودکان پیش دبستانی رفتار اجتماعی کودکان دارای الگو وشکل خاصی است .این رفتارضمن آن که  متاثر از خصوصیات فردی است از محیط اجتماعی نیزتاثیر می پذیرد این محیط شامل خانواده ،همسالان ،همسایگان ورسانه های (بویژه تلویزیون )است

در این جلسه در راستای هدف شناخت محیط  در قالب فعالیت تصویر یابی و ایفای نقش سعی نمودیم دانش آموزان را با

مفهوم رفتارهای خوب و غلط آشنا نماییم .

از زمانی که به مدرسه می آییم با معلم ،کلاس و دوستان زیادی آشنا شده ایم

حرفهایی که از دوستانمان می شنویم ......

رفتارهایی که از دیگران می بینیم.......

همه ما به مدرسه می آییم تا........

ما در مدرسه با چیزهای زیادی آشنا می شویم(با علامت ضربدر مشخص کن)

چه جیزهایی را در مدرسه یاد می گیریم ؟(با علامت دایره مشخص کن)

در تصاویر چه رفتارهایی می بینی رفتارهای خوب را با علامت (×) و رفتارهای غلط را با علامت (*) مشخص  کن آنگاه کارهایی را که انجام می دهی رنگ آمیزی کن.

 

جلسه هشتم 95/0826

بنام خداوند جان و خرد


با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

اين جلسه به علت آلودگی هوا تشكيل نشد.

 

جلسه نهم /95/09/03

 

به نام خداوند جان و خرد

عنوان:همکلاسی هایم   

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

دوران کودکی  دوران زیر سازی ، پی گذاری  و ریشه دوانی و جود آدمی است. تناوری و ثمر بخشی نهال  و حود آدمی  در آینده ،بستگی به همین ریشه ها در کودکی دارد. کودک از همان ابتدا خواسته یا نا خواسته در راستای این تناوری در تلاش و تکاپوست . حس کنحکاوی ،سرجشمه ظرح تمام معماهای بزگ زندگی اوست . این حس عحیب او را به تفکر و پرسش و معما گری می کشاند . پرسش پیرامون خود ،والدین ،دوستان ،درختان ، دنیا  و ....... گویا او کمشده ای دارد که با طرح سوالات و بیان تفکرات درونی اش می خواهد آن را بیابد و هر جه جلوتر می رود ،دریای مواج سو الاتش ، پر تلاطم تر و عمیق تر می گردد  طرح سوالات کودکان بیانگر این است که آنها قدم در راه عقلانیت تفکر و جستجو گری گذاشته اند و گویی می خواهند قراری بر دل بی قرار خود بیابند در این جلسه در قالب فعالیت خاطره ،طرح سوال،پاسخگویی در راستای هدف شناخت محیط پیرامون سعی نمودیم دانش آموزان را با مفهوم دوستی و هم کلاسی آشنا نماییم  به همین منظور از دانش آموزان خواسته شد که ابتدا این سوال را پاسخ دهند چه کسی می داند چند روز به مدرسه آمده ؟به تعداد دوستانی که در مدرسه پبدا کرده ای پرنده ها را رنگ کن وهمچنین از مدرسه ،حیاط دبستان ،کلاس و دوستانت نقاشی بکش ورنگ آمیزی کن.

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید