آشنایی با درس مهارت و آموزش قوانین به کودکان

جلسه اول 95/07/07

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :آشنایی با درس مهارت

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

کودک از لحظه ای که وارد زندگی پر رمز و راز زمینی می شود شروع می کند به یادگیری هر لحظه ،رمزی را کشف می کند و به رازی پی میبرد و لحظه های کشف و درک زندگی تکرار می شوند هر چه با زمان پیش می رود ،زندگی را بیشتر درک می کند  و با درک و کشف خود ،با شادی و مسرت ها لذت می برد و برای رفع شکست و ناکامی ها به تکاپو می افتد تا وقتی که به مراد و مقصودبرسد .شما والدین  گرامی و ما مربیان در تلاش های کودکان سهیم می شویم دم به دم آنها را یاری  می دهیم تا حچم شناخت و یادگیری های آنها را افزون کنیم و با این مدد رسانی ،راه را برای بهتر دانستن  و بیش تر دانستن آن ها هموار سازیم . در واقع زمزها و رازهای زندگی کردن و زنده مندن را برای آنها می شکافیم  و مستقیم و غیر مستقیم به آنها می فهمانیم که جگونه می توانند بهتر زندکی کند .در این چلسه بعد از معرفی خود و آشنایی  با دانش آموزان از دانش آموزان خواسته شد حالا که با همکلاسی هایتان آشنا شدید و اسم آنها را یاد  گرفتید یک.نقاشی  از کلاس و همکلاسی های خود بکشید.

 

جلسه دوم درس اول 95/07/14

به نام خداوند جان و خرد

عنوان : نقاشی خانواده

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

دوران کودکی  دوران زیر سازی ، پی گذاری  و ریشه دوانی و جود آدمی است. تناوری و ثمر بخشی نهال  و حود آدمی  در آینده ،بستگی به همین ریشه ها در کودکی دارد. کودک از همان ابتدا خواسته یا نا خواسته در راستای این تناوری در تلاش و تکاپوست . حس کنحکاوی ،سرجشمه ظرح تمام معماهای بزگ زندگی اوست . این حس عحیب او را به تفکر و پرسش و معما گری می کشاند . پرسش پیرامون خود ،والدین ،دوستان ،درختان ، دنیا  و ....... گویا او کمشده ای دارد که با طرح سوالات و بیان تفکرات درونی اش می خواهد آن را بیابد و هر جه جلوتر می رود ،دریای مواج سو الاتش ، پر تلاطم تر و عمیق تر می گردد  طرح سوالات کودکان بیانگر این است که آنها قدم در راه عقلانیت تفکر و جستجو گری گذاشته اند و گویی می خواهند قراری بر دل بی قرار خود بیابند . در این حلسه در قالب فعالیت نقاشی ازدانش آموزان خواسته شد که خانواده خود را نقاشی بکشند.

 

جلسه سوم 95/07/21

بنام خداوند جان و خرد


با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

اين جلسه به علت عزاداري محرم تشكيل نشد.

 

جلسه چهارم درس دوم 95/07/28

به نام خداوند جان و خرد

عنوان : خانواده من

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

 

بدون شک دوران کودکی هر فردی تاثیر بسزایی بر نحوه زندگی او در آینده خواهد داشت زیرا پایدار ترین و سریعترین یادگیری ها در این زمان اتفاق می افتد کودک در تعامل با محیط افراد،چگونگی ارتباط و ساز گاری را می آموزد . همچنین یاد می گیرد چگونه از تواناییهایش برای بر آورده کردن نیازهای خود استفاده کند . او برای کسب این یادگیری ها از عملکرد افرادی که در پیرامون او قرار دارند الگو برداری می کند ،در واقع کودک از رفتارهای دیگران می آموزد چگونه با آنها تعامل داشته باشد ،اهمیت دوران کودکی ،مسئولیت افرادی را که در محیط اجتماعی کودک هستند دشوار تر می سازد .خانواده نخستین پایگاه اجتماعی است که کودک درآن مهارت های اولیه برای انطباق و سازگاری کسب می کند و با این اندوخته ها قدم به عرصه های دیگر اجتماع می گذارد . خانواده جایگاهی است که به کودک احساس امنیت و استقلال می بخشد و به او می آموزد چگونه با  دیگران ارتباط   بر قرار کند همچنین اساس شخصیت کودک در خانواده شکل می گیرد در این جلسه در قالب فعالیت  طرح سوال و خاطره در ارتباط با خانواده پدر ،مادر سوالاتی از دانش آموزان پرسیده شد .

بچه ها می دانید یه مادر مهربان چه ویژگی هایی دارد ؟

یه پدر مهربان چه ویژگی هایی دارد ؟

از پدرت چه خواسته ای داری ؟

دوست داری چه کارهایی برایت انجام بده ؟

 

جلسه پنجم درس سوم 95/08/04

به نام خداوند جان و خرد

عنوان : گل های قشنگ

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی



انسان از بدو تولد در حال شناخت خود و جهان است از وقتی که حواس پنجگانه بشر به کار می افتد می تواند با جهان اطراف ارتباط برقرار کند و پا به دنیای شناخت بگذارد .کودک خواه ناخواه با دنیای اطرافش آشنا می شود و کم کم به وجود خود در این دنیا پی می برد همان طور که می دانیم زندگی با تخیل زیباتر می شود بیشتر از هر کس ،کودکان آفرینندگان این زیبایی هستند .آنها در تخیلات خود زندگی می کنند و زیباترین لحظه های زندگی شان نیز همان وقتی است که به تخیل می پردازند بیشترین یادگیری ها در تخیل کودکان اتفاق می افتد .آنان در تخیلات خود حرکت می کنند می بینند ،می بویند،می چشند،حس می کنند و به کار می پردازند.آرزوها و امیال آنها مملو از ساخته های خیالی آنهاست.هر قدر تخیل کودکان بیشتر باشد ،زندگی برای آن ها دلچسب تر ،شیرین تر و دوست داشتنی تر می شود در این جلسه در قالب فعالیت شعر خوانی و تجسم خلاق و نقاشی ابتدا شعر تحت عنوان گل های قشنگ برای دانش آموزان خوانده شد و از آنها خواسته شد با توجه به شعر خوانده شده و از آنچه یاد گرفته اند نقاشی بکشند.

 

جلسه ششم 95/08/11

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

عنوان :آشنایی با درس مهارت و آموزش قوانین به کودکان

آموزش کودکان در سالهای اولیه زندگی از اهمیت خاصی بر خوردار است . عادات ،طرز تفکر ،عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می کند ،اساس موفقیت و یا شکست اورا در دوره های بعدی زندگی تشکیل می دهد و توانمندی های رفتار و ویژگی های شخصیتی بزرگسالان تحت تاثیر رویدادهایی است که در دوران کودکی برای آنها اتفاق افتاده است .در  برنامه آموزش مهارتهای زندگی سعی می شود در کنار آموزش های عمومی از جمله ریاضی،علوم،فارسی فرصت هایی فراهم گردد ،تا کودکان بتوانند در مورد خود، انسانهای دیگر و کل اجتماع به طور شایسته ومطمئن عمل نمایند  .در این جلسه بعد از معرفی خود وآشنایی با دانش آموزان در ارتباط با وا‍‍‍‍‍‍‍ژه مهارت و اینکه منظور از مهارتهای زندگی چیست با مثال و طرح پرسش برای دانش آموزان توضیحاتی داده شد.

بچه ها میدانید چرا مدرسه می آییم؟

می دانید چه چیزهایی در مدرسه یاد می گیریم؟

غیر از درس خواندن در مدرسه چه می کنیم ؟

ما می خواهیم در در کنار درس خواندن و بازی کردن یاد بگیریم چه طور غمگین نباشیم ،دوست پیدا کنیم ،عصبانی نباشیم و مهربان باشیم اسم درس مان مهارت زندگی است .می دانید مهارت یعنی چه ؟چند تا کار را بگویید که می توانیم  در آن ها مهارت پیدا کنیم؟ به نطرتان برای زندگی کردن هم باید مهارت داشته باشیم ؟ چطوری ؟آیا  شما دوست دارید مهارت زندگی را یاد بگیرید ؟ما در این درس فقط بازی و نقاشی و تفریح می کنیم مثل زنگ ورزش بعد از آشنا شدن دانش آموزان با درس مهارت همچنین در مورد قوانین کلاس به دلیل نیاز به تعامل و ارتباط زیاد دانش آموزان با یکدیگر تو ضیحاتی داده شد.

در این جلسه در قالب طرح پرسش و ذکر مثال سعی نمودیم تا ذهن دانش آموزان را با واژه مهارت و مهارت زندگی آشنا نماییم.

 

جلسه هفتم 95/08/18

 

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

عنوان : مکعب شگفت انگیز

 

صاحب‌نظران خودآگاهي را شناختي كه فرد نسبت به خود به دست مي‌آورد، مي‌دانند كه اين شناخت به دو طريق كسب مي‌شود يكي از طريق مقايسه‌اي كه فرد بين خود و اطرافيان انجام مي‌دهد و ديگري از طريق بازخوردهايي كه سايرين به فرد مي‌دهند.

به‌اين‌ترتيب فرد به احساس خوبي دست پيدا مي‌كند و خود را توانا، جذاب و دوست داشتني مي‌بيند. اين توصيف كه تداعي‌كننده توانايي‌هاي فرد است در روان‌شناسي خودآگاهي ناميده مي‌شود.

توانايي‌هايي كه لازمه دانستن خودآگاهي است، سه دسته است كه شامل 1-توانايي‌هاي جسمي و فيزيكي2-توانايي‌هاي فكري و روحي و 3-توانايي‌هاي جسمي و روحي با هم مي‌شود.

انسان بايد براي شناخت دقيق‌تر و بهتر خود، آگاهي‌هايش را در مورد شناخت توانايي‌هاي خود طبقه‌بندي كند. مثلا بداند كه شناخت علايق، خصوصيات، روحيات، احساسات، هيجانات، تفكرات و عواطف منوط به داشتن آگاهي دقيق از خصوصيات روحي و رواني و دروني خود است كه همان شناخت فكر است و روان‌شناسان از آن فرآيند آگاهي داشتن از فكر به‌عنوان فراشناخت ياد مي‌كنند.

همچنين شناخت توانايي‌هاي جسماني منوط به شناخت خصايص و توانايي‌هاي بيروني و فيزيكي او است. ديگران عامل مهمي براي تصويري واقعي از خود ارايه دهند و خودشان را تعريف كنند، ارزش‌هاي مورد قبول خود را بشناسند و بر خواسته‌ها، نيازها، تمايلات، ترس‌ها و هيجانات، عواطف، روحيات، مشخصات جسماني و ويژگي‌هاي جنسيتي و خصايص مثبت و منفي خود واقف باشند. در حقيقت انسان‌ها به‌وسيله نمادهايي خود را به اشخاص و ديگران معرفي مي‌كنند. اين نمادها مي‌توانند كلامي و غيركلامي باشند. در این جلسه در راستای هدف خود آگاهی سعی کردیم که دانش آموران را با این مطلب آشنا نماییم که شخصیت هر فرد دارای ابعاد مختلفی است  :شادی ،غم،وحشت زده،سرزنده و بسیاری ابعاد دیگر برخی افراد وجوه مختلف شخصیت خود را به راحتی نشان می دهند ،در حالی که برخی دیگر به راحتی بسیاری ازاحساسات خود را پنهان می کنند و در نهایت از آنها خواسته شد با کمک دوستانشان مکعبی درست کنند وحالا شش وجه مکعب خود را با توجه به این  موارد با کشیدن نقاشی   یا نوشتن کلمه درباره خودتان و آرزوهایتان تزیین نمایند.

*به نظرت چه کاری را به خوبی می توانی انجام دهی؟

*چه آرزوها و برنامه هایی برای آینده در ذهن خود داری؟

*مطلبی در باره خانواده ات

*در حال حاضر چه احساسی داری؟

*کدام ویژگی خود را بیشتر دوست داری؟

*موفقیت هایی که در زندگی ات احساس غرور می کنی

جلسه هشتم 95/08/25

بنام خداوند جان و خرد


با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

اين جلسه به علت آلودگی هوا تشكيل نشد.

جلسه نهم95/09/02

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

عنوان:روزنامه من

  چگونگی رفتار ما ریشه در نگاهمان نسبت به خودمان دارد. شخص معلول هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر نگاهی که اجتماع و خانواده به او دارند متمرکز بر ناتوانایی هایش باشد، تصویر او نیز از خود منفی خواهد بود. اما باید بر این نکته تاکید کرد که چنین تصویری می تواند با افزایش سطح خودآگاهی فرد نسبت به توانایی هایش، به تصویری مثبت و کارآمد تبدیل شود و در پی آن رضایت و لذت او با وجود تفاوت جسمی با دیگران افزایش یابد  .. .

ما  هم به طور مداوم و پیوسته در معرض پرسش هایی در مورد خودمان هستیم هنگامی هم که نسبت به طرح این سوالات ناآگاهیم، باز هم با طرح چنین پرسشهایی از خود، کارهای مختلف را امتحان و از بعضی کارها اجتناب می کنیم.  ، به  عبارتی پاسخ ما به این پرسشها، به سوالی بزرگتر و کلی تر باز می گردد، من کیستم؟

 پاسخ به این سوال روشن می کند که انسان می تواند درباره خود، تواناییهاو ویژگی هایش به دانش و آگاهی دست یابد و نسبت به خویشتن به عنوان موجودی متمایز از دیگری و فاعل عمل، شناخت دارد

  بهتعبیر روانشناسانه، توانایی فرد در شناخت خود و آگاهی از خود به عنوان موجودی متمایز را خودآگاهی و پاسخ به سوال من کیستم؟، همان چیزی است که خودپنداره نامیده می شود. هر چه پاسخ افراد به سوال من کیستم؟ دقیقتر باشد،

. فرد از توانایی خودآگاهی بیشتری برخوردار خواهد بود. چگونگی برداشتی که ما از خود داریم، نقشی مهم و زیربنایی در احساس رضایت از زندگی دارد. بنابراین، تقویت توانایی خودآگاهی و به تبع آن داشتن خودپنداره ای دقیق می تواند فرد را در جهت مقابله با مشکلات و حل آنها یاری دهد.

  افرادی که خودآگاهی عمومی دارند، از دیدگاه دیگران نسبت به خودشان آگاه هستند و افرادی که خودآگاهی خصوصی دارند، از احساسات درونی خود آگاه هستند و می توانند خود را به خوبی تحلیل کنند. افرادی که خودآگاهی عمومی بالاتری دارند، بیشتر نگران استقلال و هویت خود هستند و به احتمال بیشتری خود را با معیارهای بیرونی هماهنگ می کنند. افرادی که خودآگاهی خصوصی بالاتری دارند، خودپنداره دقیقتر و مفصل بندی شده تری دارند و بیشتر بر اهداف و استانداردهای درونی متمرکز هستند.در این جلسه در راستای هدف خود آگاهی فعالیتی که از دانش آموزان خواسته شد انجام دهند درست کردن روزنامه شخصی و مطلع کردن دیگران از زندگی ،افکار و رویاهای خود با این مضامین:

*اخبار مربوط به من

*درباره خانواده ام

*بهترین قسمت زندگی من

*بخش ورزشی

*من دوست خوبی هستم زیرا

 نیازمندیها و  شغلهایی که مایلم درآینده به آنها بپردازم. *

 

 .

جلسه دهم  95/09/09

. مهارت های ارتباطی خوب مستلزم داشتن سطح بالایی از خودآگاهی می باشند.اگر فرد بداند که چه اثری روی دیگران می گذارد، آنگاه می تواند تصمیم بگیرد که آیا واقعاً همان ارتباطی است که او مایل به برقراری آن بوده است یا خیر؟

برای اکثر ما توصیف ویژگیهای اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران کار سخت و دشواری است. اغلب ما فقط به واسطه یک سری ویژگیهای کلی و عمومی از جمله سن، جنس، نام خانوادگی، تحصیلات، وضعیت شغلی و خانوادگی و ... که هنگام معرفی خود به دیگران ارائه می کنیم، خودمان را می شناسیم و از ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خود اطلاع کافی و مناسبی نداریم. به عنوان مثال نمی دانیم که چه کارهایی را خوب می توانیم انجام دهیم؟ در چه کارها و زمینه هایی استعداد کافی نداریم؟ چه ویژگیهای اخلاقی خوب و مثبتی داریم؟ ویژگیهای اخلاقی بد ما کدامند؟ در زندگی چه اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدتی برای خود داریم؟ علائق و اولویت های زندگی ما چیستند؟ باورها و ارزش های ما کدامند؟

          هر چه بیشتر و بهتر خودتان را بشناسید، بهتر می توانید انچه را که هستید، بپذیرید و یا تغییر دهید. زمانی که فرد تصویر تاریک و مبهمی از خود دارد، در واقع شناخت واقعی از خود نداشته و در کشمکش های درونی خود باقی می ماند. وقتی ما شناختی از خود درونی مان نداشته باشیم، خود را به دست محیط و اطرافیانمان می سپاریم و درنتیجه این نیروهای بیرونی هستند که شخصیت ما را شکل داده و برای ما قالب و ساختار تعیین می کنند. در اینصورت از بسیاری از پتانسیل های وجودی خود غافل مانده و آنها را سرکوب می کنیم. از سوی دیگر وقتی شخصیت و رفتار ما براساس نیروهای بیرونی شکل گرفته باشد، بسیار شکننده و دائماً در حال تغییر خواهد بود و لذا دشواری های زیادی از جمله شکست های مکرر را می تواند به دنبال داشته باشد.

          با پیشرفت تکنولوژی و زمان، ضروری است تا دانش و مهارت های خود را برای همراه شدن با تغییرات روزمره جامعه، به روز و تازه نگه داریم. البته نقطه شروع این فرایند، شناخت خود به عنوان فردی منحصر به فرد است و برای این کار باید شایستگی ها و توانمندی های خود را تعیین کرده و نیروهای بالقوه وجودمان را شناسایی کنیم.

          رشد خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است. شناخت خود و آگاهی از مفهوم درونی و ذهنی خویش به عنوان یک شخص می تواند فرد را در رویارویی با مشکلات و مسائل زندگی یاری دهد. در راستای هدف خود آگاهی در این جلسه برای دانش آموزان این مطلب توضیح داده شد  همه کسانی که مدتی با هم می گذرانند و با هم کار می کنند شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می کنند .گاهی اوقات اگر از مسائل روزمره یکدیگر آگاه نباشید نمی توانید به راحتی مسائل خود را با دیگران در میان بگذرید.دانستن این که دیگران به چه چیزهایی علاقه مندند از چه چیزهایی متنفرند ،فعالیت های  تفریحی آنها چیست و جزئیات ظریف دیگر ،می تواند سر آغاز گرد آمدن افراد به دور هم باشد. به همین منظور  از دانش آموزان خواسته شد در مورد خود بیندیشند و نظرات خود را با دیگران در میان بگذرانند وکتابی با این مضامین در مورد خود آماده نمایند:

*من چه شکلی هستم؟

*کارهایی که به خوبی از عهده انجام آنها بر می آیم؟

*غذاهای دلخواه من

*اعضای خانواده من چه شکلی هستند؟

*جایی که دوست دارم تعطیلات را در آنجا بگذرانم؟

*به چه چیزی بیش از همه افتخار می کنم؟

*کارهایی که دوست دارم در یک روز بارانی انجام دهم؟

*کارهایی که دوست دارم همراه خانواده خود انجام دهم؟

*چه چیزی مرا ناراحت می کند؟

*چه چیزی مرا خوشحال می کند؟

 

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید