آشنایی با درس مهارت و آموزش قوانین به کودکان

جلسه اول 95/07/07

به نام خداوند جان و خرد

با عرض سلام و ادب خدمت والدین گرامی

عنوان :آشنایی با درس مهارت و آموزش قوانین به کودکان

آموزش کودکان در سالهای اولیه زندگی از اهمیت خاصی بر خوردار است . عادات ،طرز تفکر ،عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می کند ،اساس موفقیت و یا شکست اورا در دوره های بعدی زندگی تشکیل می دهد و توانمندی های رفتار و ویژگی های شخصیتی بزرگسالان تحت تاثیر رویدادهایی است که در دوران کودکی برای آنها اتفاق افتاده است .در  برنامه آموزش مهارتهای زندگی سعی می شود در کنار آموزش های عمومی از جمله ریاضی،علوم،فارسی فرصت هایی فراهم گردد ،تا کودکان بتوانند در مورد خود، انسانهای دیگر و کل اجتماع به طور شایسته ومطمئن عمل نمایند  .در این جلسه بعد از معرفی خود وآشنایی با دانش آموزان در ارتباط با وا‍‍‍‍‍‍‍ژه مهارت و اینکه منظور از مهارتهای زندگی چیست با مثال و طرح پرسش برای دانش آموزان توضیحاتی داده شد.

بچه ها میدانید چرا مدرسه می آییم؟

می دانید چه چیزهایی در مدرسه یاد می گیریم؟

غیر از درس خواندن در مدرسه چه می کنیم ؟

ما می خواهیم در در کنار درس خواندن و بازی کردن یاد بگیریم چه طور غمگین نباشیم ،دوست پیدا کنیم ،عصبانی نباشیم و مهربان باشیم اسم درس مان مهارت زندگی است .می دانید مهارت یعنی چه ؟چند تا کار را بگویید که می توانیم  در آن ها مهارت پیدا کنیم؟ به نطرتان برای زندگی کردن هم باید مهارت داشته باشیم ؟ چطوری ؟آیا  شما دوست دارید مهارت زندگی را یاد بگیرید ؟ما در این درس فقط بازی و نقاشی و تفریح می کنیم مثل زنگ ورزش بعد از آشنا شدن دانش آموزان با درس مهارت همچنین در مورد قوانین کلاس به دلیل نیاز به تعامل و ارتباط زیاد دانش آموزان با یکدیگر تو ضیحاتی داده شد.

 

جلسه دوم درس اول 95/07/14

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :همه چیز درباره من

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

مهارتهای زندگی مجموعه ای از توانمندیهایست که از طریق آموزش و تمرین قابل اکتساب بوده و دستیابی به آنها موجب شناخت خود، افزایش توانایی برقراری ارتباط با دبگران،احساس رضایت بیشتر وموفقیت در زندگی می شود هدف از آموزش مهارتهای زندگی به کودکان ارتقای سلامت روان و آماده کردن آنها برای زندگی آینده است اولین وزیر بنایی ترین مهارت خودآگاهی است خود آگاهی یکی از مهم ترین عواملی که به ما کمک می کند زندگی خوب  و موفق  داشته باشیم منظوراز خود آگاهی  این است که خود را بشناسیم احساس خوبی در مورد خود مان داشته باشیم و از کسی که هستیم شاد و راضی باشیم . در این جلسه کاربرگ تحت عنوان همه چیز درباره من به دانش آموزا ن داده خود شد واز آنها خواسته شد که آن را تکمیل نمایندهدف این بود که کودک را با علایق و چیزهایی که دوست دارد یا حتی دوست ندارد آشنا کنیم ،کودک در مورد علایق خود نسبت به دوستان ،خانواده غذاها ،رنگ ها ،بازی ها ،و......آگاهی پیدا کند آگاهی وشناخت علایق می تواند به برنامه ریزی های هر فرد ی کمک کند و هدف این است در پایان هر فعالیت کودک قادرباشد نسبت به علایق خود شناخت  کامل پیدا کند .

جلسه سوم 95/07/21

بنام خداوند جان و خرد


با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

اين جلسه به علت عزاداري محرم تشكيل نشد.

 

 

جلسه چهارم 95/07/28

به نام خداوند جان و خرد

عنوان:خدا نگاه می کند

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

مسئله شناخت و معرفت، از مسائل بسیار مهم و دقیقی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان بشری بوده است. دلیل این توجه نیز، نیاز انسان­ها به خودشناسی است. هر انسان آگاه در زندگی خود وظیفه دارد که به خودسازی بپردازد و شکر­گذار نعمت­هایی باشد که در اختیار او قرار گرفته؛ نعمت­هایی همچون جسم توانا و روح پاک.

انسان به عنوان جانشین خداوند در زمین، وظیفه دارد توانایی­های خود را پرورش دهد و جسم و روح خویش را در راه رسیدن به خدا تعالی بخشدبرای رشد و تعالی انسان و خودسازی عواملی لازم است از جمله خودشناسی، مسیرشناسی، آینده­نگری و مسئولیت شناسی، که بدون آنها خودسازی امکان ندارد. انسان از طريق خود شناسي به كرامت نفس و عظمت اين خلقت بزرگ الهي و اهميت روح آدمي كه پرتوي از انوار الهي و نفحه ‏اي از نفحات رباني است پي مي‏ برد؛ آري! درك مي‏ كند كه اين گوهر گران بها را نبايد به ثمن و بهاي ناچيز فروخت و به آساني از دست داد! تنها كساني خود را آلوده رذائل اخلاق مي‏ كنند و گوهر پاك روح انساني را به فساد و نابودي مي‏ كشانند كه از عظمت آن بي‏ خبرند: انسان با شناخت نفس خويش به استعدادهاي گوناگوني كه براي پيشرفت و ترقي از سوي خداوند در وجود او نهفته شده است پي مي‏ برد و تشويق مي‏ شود كه براي پرورش اين استعدادها بكوشد، و آنها را شكوفا سازد؛ گنج هاي درون جان خويش را استخراج كند و گوهر خود را هويدا سازداز همه مهمتر اين كه خودشناسي بهترين راه براي خدا شناسي است، و چنان‏كه خواهد آمد، خداشناسي و آگاهي از صفات جلال و جمال حق، قويترين عامل براي پرورش ملكات اخلاقي و كمالات انساني و نجات از پستي و حضيض رذائل و رسيدن به اوج قله فضائل است. در كتاب «اعجاز روانكاوي» نوشته «كارل منينگر» چنين آمده است: «خود آگاهي عبارت از اين است كه هم از قواي مثبت و مهر انگيز نهاد خود آگاهي داشته باشيم و هم از نيروهاي منفي كه موجب نابودي ما مي‏ گردد و ما را به خاك سياه مي‏ افكند؛ نديده گرفتن قواي منفي يا خودداري از اشاره به وجود آنها در خودمان يا ديگران، پايه‏ هاي زندگي را متزلزل مي‏ كند» در این جلسه در راستای هدف خود آگاهی قصه ای تحت عنوان علی کوچولو با مضامین این که خدا نگاه می کند برای دانش آموزان خوانده شد  و از آنها سوالاتی در مورد داستان پرسیده شد و همچنین تصویری در ارتباط با داستان نشان داده شد و از دانش آموزان خواسته شد که در مورد تصویر جمله ای بسازند و بعد رنگ آمیزی نمایند .

 

 

جلسه پنجم 95/08/04

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :خدا نگاه می کند

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

امروزهدف از شناخت و آگاهی انسان از خود  نیاز مند دانش و روش است ،چون انسان هزاره سوم بیش از هردوره دیگری با ارتباطات و فناوری گره خورده شناخت وی از خود مستلزم بررسی و ارزیابی صحیح از خود است .خود آگاهی مهارتی است که به ما کمک می کند تصور درستی از خود داشته باشیم وبا تعمق نسبت به خود  به تمام  ویزگی های فکری خود بنگریم و خود را بهتر بشناسیم از حقوق و مسئولپیتهای خود آگاه باشیم و تصمیم بگیریم چگونه باشیم ودر زندگی چگونه رفتار کنیم تا موفق تر وشاد تر باشیم. هدف از آموزش این مهارت کمک به کودک جهت شناخت خصوصیات خود ،ارزیابی مثبت از آن ها و احساس رضایت +درک واقع بینانه کاستی ها و پذیرش آن ها به عنوان بخشی از وجود خود +قبول اشتباهات و یادگیری از آن ها 

شکل گیری شناخت خود و سپس ارزشمندی خود و سپس احترام به خود 

در این جلسه در راستای هدف خود آگاهی این مطلب به دانش آموزان توضیح داده شد که یچه ها شما دارای صفات و ویژگی هایی مثل  ،شنونده خوب بودن ،کمک رسان بودن،مودبانه رفتار کردن ، راستگو بودن و.......هستید .بنابر این شما می توانید احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید و آدم مهم و با ارزشی دیده شوید اما شما می دانید که همه انسانها ممکن است دارای ویژگی های منفی هم باشند که باید با اطلاع از آن خصوصیت سعی کنند تا رفتارشان را اصلاح کنند . یادتان باشد که نبایدخصوصیت منفی ونا مطلوبمان را انکار  کنیم.

جلسه ششم 95/08/11

 

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :من می توانم ،آنها می توانند

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

مولوی غزل معروفی دارد که در بیتی از آن می گوید :از کی آمده ام آمدنم هر چه بود /به کجا می روم آخر ننمایی وطنم یقینا ،اشاره به روایت معروف امام علی دارد که در آن لزوم بر خودشناسی و مشخص بودن مبدا و معاد برای انسان تاکید شده است . خود آگاهی یا خودشناسی یعنی توانایی  درشناخت دقیق هیجان ها به هنگام وقوع آن ها   و درک شیوه های معمولی فرد برای واکنش نشان دادن به دیگران در وضعیت های مختلف ،توانایی شناخت عمیق عواطف ، شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارزیابی دقیق آن ها.ب عبارتی دیگر در مهارت خود آگاهی می آموزیم با تکیه بر نقاط قوت برای بهبود نقاط ضعف خود تلاش کنیم . آگاهی از نقاط ضعف باعث می شود تا فرد تسلط بیشتری بر خود داشته باشد  شناخت نقاط ضعف و اشتباهات و نارضایتی ها اولین قدم در جهت تغییر شناخت و اقدام در جهت رفع و اصلاح آن است. در آموزش مهارتهای زندگی برای این که کودک بتواند از خود ارزیابی مثبتی داشته باشد و خود را با ارزش بداند باید از خصوصیات مثبت توانایی ها ،زیبایی ها و استعدادهای خود آگاه بوده و به آنها ارج نهد و از این ویژگی ها احساس خوشحالی و رضایت کند .علاوه بر این کودک باید قادر باشد به طور واقع بینانه محدودیت ها ،کاستی ها و ناتوانی های خود را ببینند و آنها را به عنوان قسمتی از خود بپذیرند و از وجود آنها شرمنده نباشند.در این جلسه در قالب فعالیت  بازی و نقاشی سعی کردیم  دانش آموزان را با نقاط قوت و ضعف آن ها آشنا نماییم و همچنین این مطلب عنوان شد که همه انسانها نقاط قوت و ضعفی دارند بعضی از این نقاط ضعف قابل تغییر نیستند وما باید یاد بگیریم که آنها را بپذیریم و به جای غمگین شدن و غصه خوردن به نقاط قوت زیادی که داریم فکر کنیم ودر کارهایی که که می توانیم پیشرفت کنیم ،بهتر شویم تلاش کنیم ولی بسیاری از ضعف هایمان قابل تغییر هستند و می توانیم آنها را اصلاح کنیم مهم ترین چیزی که همیشه به خاطر داشته باشید این است که هدف ما نباید اول شدن ،قهرمان شدن باشد بلکه باید سعی کنید تمام تلاش های خود را برای اصلاح نقطه ضعف هایتان انجام دهید با انجام این کار قهرمان هستید.  

جلسه هفتم95/08/18

 

به نام خداوند جان و خرد

عنوان :اندام زیبا

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

خودآگاهی به این معنی است که هر یک از ما چگونه به خود نگاه می کنیم و بر اساس نگاهی که به خود داریم، چه احساسی پیدا می کنیم. به عبارت دیگر خودآگاهی، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته ها، ترس ها و بیزاری ها است. خودآگاهی یعنی آگاهی یافتن و شناخت اجزای وجود خود؛ شناخت اجزایی همچون خصوصیات ظاهری، احساسات،افکار و باورها، ارزش ها، اهداف، گفتگوهای درونی و نقاط قوت و ضعف خود. به عبارت ساده تر اطلاع از اینکه: شما از نظر ظاهری چه ویژگیهای دارید؛ همه چیز با آگاهی و شناخت شروع می شود. آگاهی، اولین گام در ایجاد خودآگاهی است. چنانچه آگاهی مان را افزایش دهیم، بهتر می دانیم که چرا این احساس را داریم؛ الان چه در ذهنمان می گذرد و علت رفتارمان در موقعیت های مختلف چیست. این دانش، فرصت و آزادی تغییر مواردی که برایمان ناخوشایند است را در اختیارمان قرار می دهد و ما می توانیم زندگی مان را مطابق با شرایط و خواسته های خودبسازیم و از آن لذت ببریم

مؤلفه های مهارت خودآگاهی:

عناصر بنیادی برای کسب مهارت خودآگاهی عبارتند از:

 

1)آگاهی از ویژگی های جسمانی و بدنی

2)آگاهی از نقاط قوت خود

3)آگاهی از نقاط ضعف خود

4)آگاهی از افکار خود

داشتن تصویری واقع بینانه از خود، یکی از عوامل مؤثر در شناخت خود است. بدین منظور می توانید در مقابل آینه ای تمام قد بایستید و ویژگی های ظاهری تان را بار دیگر از نظر بگذرانید. همه ما دارای ویژگی های ظاهری مثبت و منفی در کنار هم هستیم. با شناسایی ان دسته از ویژگی های منفی در ظاهرتان که قابل تغییرند، سعی کنید برای بهبود آنها تلاش کنید تا به احساس رضایت بیشتری نسبت به خود دست یابید. همچنین شما می توانید با پیدا کردن ویژگی های مثبت ظاهرتان، احساس رضایت بیشتری نسبت به خود پیدا کرده و بهتر با آن دسته از ویژگی های ظاهری تان که برایتان ناخوشایند و غیرقابل تغییرند، کنار بیایید.

در این جلسه در راستای هدف خود آگاهی در قالب فعالیت نقاشی سعی نمودیم دانش آموزان را با این مطلب آشنا نماییم که بدن ما از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است و هر قسمت کمک می کند تا ما فرد به خصوصی شویم .برخی از ما پاهای قوی داریم و می توانیم سریع بدویم،در حالی که برخی دیگر انگشتانی توانا در خلق آثاری زیبا دارند.هر کس با استعدادهای خاص و توانایی های منحصر به فرد خود به پیشرفت جهان کمک می کند حالا با در نظر گرفتن این همه خصوصیات مثبت در مورد خودت ،چه احساسی داری ؟آن را نقاشی کن.

جلسه هشتم 95/08/25

به نام خداوند جان و خرد


با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

اين جلسه به علت آلودگی هوا تشكيل نشد.

 

جلسه نهم 95/09/2

به نام خداوند جان و خرد

عنوان:پرورش خلاقیت

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

یکی از مهم ترین وجوه تمایز انسان، از دیگر موجودات قدرت تفکر و خلاقیت اوست. قدرت دستکاری در ذهن و پدیده هاست، قدرت کشف و تولید ابزار و اندیشه های جدید است، که همه این ها به نوعی خلاقیت است. همه انسان ها کم و بیش خلاقند و این توانایی به درجات متفاوت در همه ما وجود دارد، مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم، توسعه دهیم و به خدمت بگیریم.

تفکر خلاق می تواند بهترین سلاح مبارزه با مشکل نیز قلمداد شود. انسان های خلاق، نگرش منفی به مشکلات را تسلیم شدن قبل از جنگ می پندارند، زیرا معتقدند مشکل نه تنها مزاحمت نیست بلکه مبارزه ای برای کشف راه حل است. تفکر خلاق می تواند به ما بیاموزاند که حتی وقتی با حادثه ای ناگوار برخورد کردیم، چگونه احساس بد و منفی خود را به احساس خوب و مثبت تبدیل کنیم  تفکر خلاق مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت های حل مسائل و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار می شود و قدرت کشف و انتخاب راه حل های جدید را پیدا می کند

این نوع تفکر، هم به حل مسئله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند. با استفاده از تفکر خلاق، راه حل های مختلف و جدید برای مسائل و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شود. این مهارت، ما را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود ببینیم و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست، با سازگاری و انعطاف بیشتری زندگی کنیم.
با استفاده از این مهارت، تصمیم گیری های ما مناسب تر انجام می شود و مسائل به طور عملی تر حل خواهد شد. توانایی تفکر خلاق اجزایی دارد که عبارت است از:

تفکر مثبت
یادگیری فعال با جست و جوی اطلاعات جدید
ابراز وجود

تشخیص حق انتخاب های دیگر برای تصمیم گیری

تشخیص راه حل های جدید برای مشکلات

در این جلسه در راستای هدف تفکر خلاق تصاویری به دانش آموزان نشان داده شد و از آنها خواسته شد به شکل های زیر خوب نگاه کنند ،فکر می کنی این شکل ها چه هستند ؟این را بدان که هر شکل می تواند پاسخ های زیادی داشته باشد.در تصاویر بالا چه نوع حیوانی می بینی ؟شکل زیر را با خلاقیت خود کامل کن. و این مطلب برای دانش آموزان توضیح داده شد که این فعالیت هنری موجب پرورش شکوفایی و خلاقیت تخیلت  می شود این فعالیت به تو کمک می کند تا دنیای خودت را کشف کنی و دنیا را از دید خودت ببینی این نوع تصاویر به خلاقیت و پرورش ایده های جدید در تو کمک می کند.

 

جلسه دهم  95/09/09

 

به نام خداوند جان و خرد

عنوان:دلم می خواهد حالم بهتر شود

با عرض سلام و احترام خدمت اولياي گرامي

احساسات و هیجانات امروزه نقش با ارزشی را در زندگی ما بازی می کنند. زندگی ما بوسیلۀ آنها روح پیدا می کند و تمامی تحرکات و فعالیت های روزمره ما از آنها سرچشمه می گیرد. ارتباطات ما با دیگران بر اساس احساسات و هیجانات ما شکل می یابد و تمامی انرژی حرکتی و توانمندی های ما حول محورآنها می چرخد. امروزه از عبارت هوش هیجانی زیاد استفاده می شود، به هر میزانی که بتوانیم از هیجانات و احساسات به نفع خود برای برقراری ارتباطات و روابط مناسب با دیگران استفاده کنیم دارای هوش هیجانی بیشتری هستیم، یا در مواقع خطر و بحرانی بتوانیم رفتار مناسبی از خود بروز دهیم، مثلا" کودکی که احساس می کند غریبه ای قصد دارد او را آزار دهد یا وسایلش را بدزدد، احساس ترس خود را فریاد می زند یا کار خطایی انجام می دهد پشیمانی اش را بصورت شرم، با مخفی شدن یا جلوی چشمانش را گرفتن نشان می دهد.

هوش هیجانی به دلیل کاربردهایی که دارد و بخصوص در مورد کودکان از جایگاهی ویژه برخوردار است. هوش هیجانی به کودکان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های تهدید کننده و خطرناک، واکنش مناسب تری برای نجات خود انجام دهند. همچنین با کمک هوش هیجانی می‌توانند به ریشه‌های غم و شادی در خود پی‌ببرند و آن را مدیریت کنند. حساسیت و هوش هیجانی بالاتر به کودکان کمک می‌کند تا نیازهای دیگران را درک، حداقل با همدلی به آنها کمک و با کنترل بر احساسات خود، حس مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنند. در مجموع، هوش هیجانی به خصوص به کودکان کمک می‌کند تا یادگیری بهتری داشته و خوشحال‌تر، سالم‌تر و موفق تر باشند. زمانی که کودکان از نظرهوش هیجانی هوشمند شوند قادرخواهند بود به استعدادهای خود دست یابند. دلیل آن است که عملکرد بالای مغز به وسیله تنش محدود شده، بدین‌سان کودک قادر به تمرکز نبوده و نمی‌تواند به تفکر بپردازد. کودکانی که یادمی‌گیرند همسو با واکنش‌ها مثبت فکرکنند قادرخواهند بود که برهیجانات سخت خود چیره شوندیادگیری و حافظه تحت تأثیر هیجان‌های شدید قرار می‌گیرند و هیجان می‌تواند تامین‌کننده سوخت برای یادگیری قلمداد شود در این جلسه در راستای هدف شناخت احساسات این مطلب  در قالب مثال به دانش آموزان آموزش داده شد همه ما آدم ها    چهار  نوع احساس اصلی  داریم احساس شادی ،نار احتی ،خشم،ترس و در  شرایط مختلف احساس های متفاوتی را تجربه می کنیم   و همچنین تصاویری به نمایش گذاشته شد  و از آنها خواسته شد  حالا که با احساسات مختلف آشنا شدی بگو کدام یک از تصاویر روبه رو حالت را بهتر می کند  .

 

 

 

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید